UTeM Open Source Software Talk 09


Return from Melaka. Give a talk about OSS in UTeM.  This was a close function organize for year 2 students of “Sarjana Muda Sains Komputer”.


Our thanks to Prof. Madya Dr. R. Badlishah Ahmad. Dekan, Pusat Pengajian Kejuruteraan Komputer & hubungan UniMAP came down far from Perlis to talk about “Advances on Embedded System & Application Development using Open Source / Free Software OSS/FS".


The Linux Foundation Video Site:: We're Ubuntu

The "We're Linux" Video Contest

The "We're Linux" Video Contest


If you've been alive and aware of mass media over the last twelve months, you've probably seen television commercials from Apple and Microsoft touting their operating system. From Apple's ubiquitous "I'm a Mac" to Jerry Seinfeld to Microsoft's "I'm a PC" retort, operating system commercials have been flooding the airways. Except one OS has been notably absent – Linux.

While the Linux Foundation would love to spend millions promoting Linux on TV, it's simply not our style (or in our budget). Even more importantly, Linux isn't a top-down, commercially controlled operating system. It's a grassroots product of mass collaboration. That's why we're sponsoring a community contest to create a Linux video that showcases just what Linux means to those who use it, and hopefully inspires many to try it.

The winner will receive a free trip to Tokyo, Japan to participate in the Linux Foundation Japan Linux Symposium in October 2009. The winning video will also be unveiled at the Linux Foundation's Collaboration Summit in San Francisco on April 8, 2009.

From Malaysia.

We're Ubuntu

Email rakan di ubuntu-my



Linux Foundation baru-baru ini telah membuat satu pertandingan dalam membuat iklan untuk Linux. Oleh itu, mereka yang nak bertanding kenalah memuat naik video rekaan sendiri ke Youtube Linux Foundation dan akan diundi oleh pengunjung. Undian & rating yang tertinggi, iklannya yang menang akan ditayangkan pada konvensyen Linux Foundation yang seterusnya.

Harap warga Linux & Ubuntu-my dapat masuk ke link web di bawah dan meletakkan rating 5 bintang! Dan tolong segera tulis entri mengenai ini dalam web/blog supaya komuniti lain turut membantu meletakkan rating tinggi! Jika kami menang, ketahuilah, seluruh Malaysia menang!

MSC Malaysia Open Source Week

MSC Malaysia Open Source Week

Kandungan Email ini adalah email saya kepada komuniti Ubuntu Malaysia.


Perkara yang ingin saya sampaikan adalah berkaitan dengan MSC Malaysia Open Source Week dijangkakan pada awal Jun 2009.

Ini adalah email peribadi tiada kaitan dengan MDeC atau mana-mana pihak.

Rujukan lain


Rafe MDeC respond


6 Mar 2009.

----

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Salam faham tu biasa dalam komuniti online begini. Kita perbetulkan sebarang salah faham dan commit kepada matlamat. Komuniti kita ni kecil aje. Apa pun saya bangga dengan usaha rakan rakan dalam komuniti ini. Old guy like me dah lama tak aktif dan harapan kepada generasi baru dan muda untuk teruskan usaha OSS.

Berkaitan juga dengan aktiviti-aktiviti dengan Universiti. Jika ada kesungguhan kalian semua, saya boleh panjangkan kepada rakan-rakan kita di universiti-universiti. Biasanya aktiviti-aktiviti begini disokong, hanya perlu komitment.

Berkaitan dengan MSC Malaysia Open Source Week yang akan diadakan pada awal Jun 2009 bertempat di Berjaya Time Square Kuala Lumpur. Ia adalah anjuran MDeC dalam mempromosikan OSS Malaysia kepada dunia.

Pihak MDeC akan sediakan tempat, publisiti, logistik, makan minum peserta, meyediakan event organizer dan perkara-perkara administration. Amanah yang kita perlu pegang adalah untuk menyediakan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian untuk track "Developers".

Track lain adalah "CIO dan CTO" dan FOSS.my.

Berat kerana ia melibatkan akitiviti-aktiviti untuk 3 hari. MDeC secara sukarela menyediakan perkara-perkara diatas, maka kita secara sukarela melakukan aktiviti-aktiviti yang boleh menaikkan komuniti OSS Malaysia di mata dunia.

Track "Developers" juga melibatkan kerja sama dengan OSDC.au dimana MDeC akan usahakan rangkaian hubungan untuk menjemput developers luar untuk turut datang ke Malaysia. Detail MDeC akan jelaskan dalam masa 2 minggu. MDeC sedang usaha perkara-perkara kelulusan pengurusan dan pihak-pihak lain yang terlibat.

Akan tetapi, tidak ramai yang dapat dibawah kesini. Mungkin 5 orang. Jadi slot-slot yang lain (banyak tu) perlu dipenuhi oleh komuniti-komuniti Malaysia.

3 hari yang dicadangkan akan melibatkan pelbagai komuniti-komuniti OSS Malaysia. Jadi tidak beban kepada satu komuniti untuk 3 hari. Kita perlu menyediakan "satu cara perbincangan" untuk memudahkan hubungan antara komuniti dan penyelarasan. Sama ada melalui komiti pasukan kerja yang dilantik atau individu atau organisasi sebagai "protem" kepada semua.

Tetapi Ubuntu Malaysia perlu membentuk pasukan kerja dan AJK yang sendiri.

Oleh kerana kita dijemput untuk terlibat dalam track "Developers" maka aktiviti-akitiviti dapatlah disesuaikan dengan developers. Sebagai contoh :-

(1) Projek Terjemahan
(2) Cara untuk membuat bug reports
(3) Packaging

tetapi tidak perlulah kita terikat sangat dengan perkara "Developers".

Panjang saya menulis, saya buka kepada komen dan perbincangan. Ini peluang kepada Ubuntu Malaysia untuk bekerja sama dan menjayakan sesuatu.

dan untuk pengetahuan semua. Tahun ini adalah ulang tahun ke 10 rakan-rakan OSS Mypenguin99 bergerak dalam kumpulan OSS. Bermula dengan server mailing list tumpang di TV3 pada waktu itu sehingga berpindah ke MyPenguin99 Yahoogroups dan tidak lupa forum ITtutor.net pun.

Wassalam.

: )

Harisfazillah Jamel

Www.Gov.my Server Busy





I've register to http://www.gov.my/ and received confirmation email and link after JPN verified my name and ic numbers in 24 hours.

It's Sunday and around 20:40 when http://www.gov.my/ display Server is too busy.
They can learn from Ministry of Finance regarding busy website and how to handle it.

http://knowledge.oscc.org.my/solution-areas/infrastructure/web-server/web-server-preparation-for-ministry-of-finance


I tried accessing http://www.gov.my/ using CoralCDN. http://www.coralcdn.org/ or CoralCDN link http://www.gov.my.nyud.net/MyGov/ but not available.

Popular Posts

Labels

64bit Activity Adempire advocate Akta Apache ASAS Azam backup backuppc Bash Beowulf Big Data Broadband Budget Centos Cinta Cluster CMS cmsfornerd Company Complain computer Computer Operation Conference Contest Data Centre Operation DBmail Digg Digital Certification Discussion Group Django DNS Docker Domain Duit Online Economy Elastic Stack Elasticsearch ELK email email server English Evangelist Events Family Tree Fedora File System Firefox Foss FOSS.my FreeBSD FTX Gesaan Gluster Gmail Godaddy.com Google Google App GTUG Hacking Hadoop hafnie Harisfazillah Jamel horde HP-UX hwclock IBM ICT Service Delivery and Operation Indonesia Internet Internet Tools Itanium Jabatan IT Negara Jaring Java Javascript Jepun Jiwang Joke Joomla K3S K3Sup Kernel Kesihatan Kibana KOSTEM Kubernetes ldap Linux Linux Counter linuxmalaysia Logstash Love Mailman MailScanner Mailwatch Malay Malaysia MAMPU MDeC meetup Melaka Melayu Merdeka Microsoft Migration mirror sites Money Online Monitor MOSC 2010 MOSC2010 mosc2011 MOSC2013 MOSCMY MOSCMY2014 MOSCMY2015 Mozilla MPI MSC Malaysia MSC Malaysia OSCONF MSCOSCONF My Love MyGOSSCON MyMeeting Mypenguin99 mysql Nagios NagiosQL Negaraku nss_ldap ntp OBW2014 Open Office Open Source openldap Openoffice.org OpenStack Opera OS2 OS400 OSCC OSCC MAMPU osdc.my OSS OSS Policy OWASP Parallel Computing People Power Personal Petition PGP PHP Pligg Podman Politik Postfix Postgresql Programming Proxmox Python q1moscmy2015 Questionnaires Research Research tools RPM SASSIAN Sassian 85-89 Sassians 85-89 SCO Security Sekolah Sekolah Alam Shah Shell script Software License Solaris SongketMail SongketMailFilter sourceforge spam spamassassin Spoof Survey SVR4 System Tools Technorati Terjemahan Terminal TMnet Tor Training translation Treasury Malaysia Trend Micro Twitter Ubuntu Unix Virtualization VMS VOIP Wang Web Server Windows Zimbra
 

LinuxMalaysia Mastodon