Kerja-kerja Sukarela Yang Dilakukan Di Internet Malaysia

Kerja-kerja Sukarela Yang Dilakukan Di Internet Malaysia.


Laman ini di Internet http://www.geocities.com/lovhafnie/nota/sukarela.html

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Bagi anda yang berminat untuk membuat kerja-kerja sukarela dan menyumbang tenaga, ilmu dan buah fikiran kepada masyarakat dan komuniti di Malaysia. Internet boleh menjadi medan anda untuk menyumbang walau pun daripada skrin komputer anda.

Terdapat pelbagai projek dan usaha yang memerlukan tenaga sukarela terutamanya daripada pengguna komputer dan Internet Malaysia. Berikut disenaraikan projek dan kempen yang memerlukan bantuan anda.

Usaha terjemahan antara muka (User Interface - UI) perisian sumber terbuka atau Open Source Software (http://altersoft.iscool.net/) memerlukan bantuan sukarelawan. Sukarelawan adalah terbuka kepada semua. Sama ada daripada golongan berpendidikan IT atau tidak ia tidak dpentingkan kerana
kerja-kerja penterjemahan adalah dibantu dengan perisian tertentu. Ia mudah dan anda akan dibantu oleh sukarelawan yang lebih berpengalaman.

Antara Projek yang anda boleh sertai dan sumbangkan tenaga dan masa.

_____________

Projek Munsyi
_____________

http://munsyi.sourceforge.net/

Pasukan Terjemahan Bahasa Melayu Translation Project

Penerangan Projek:
Projek Munsyi adalah laman web rasmi pasukan penterjemah Bahasa Melayu di Translation Project. Projek ini diasaskan
kerana tiadanya satu pasukan rasmi untuk Bahasa Melayu, dalam usaha menterjemah perisian, khasnya perisian GNU.

Ini adalah projek TERPENTING bagi seluruh projek penterjemahan. Pastikan setiap daripada kita mendaftarkan diri dalam Projek Munsyi ini.

Tidak kira apa jua peranan anda, keperluan untuk menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa IT perlu diusahakan dengan lebih bersungguh dan peranan yang dimainkan oleh Projek Munsyi ini, adalah begitu besar
sekali.

Tidak kira apa jua peranan anda. Sebagai penterjemah, pemeriksa, penjaga kualiti, pemerhati, pembetul maklumat, penyebar maklumat dan pelbagai lagi peranan. Kita sepatutnya berada di dalam projek ini untuk menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa IT.

Setiap langkah perlu ada mulanya dan Projek Munsyi adalah mula kepada matlamat itu tadi. Daftarlah SEKARANG !!!.

_________________

Projek Singa Emas
_________________

http://oo-l10n-my.sourceforge.net/

Projek ini adalah usaha untuk menghasilkan UI untuk perisian Open Office. Open Office adalah perisian sumber terbuka yang bertujuan untuk menandingi Microsoft Office. Open Office adalah percuma dan anda sepatutnya mencubanya kerana ia setanding dengan MS Office. http://www.openoffice.org/

____________

Projek Gabai
____________


http://gabai.sourceforge.net/

Projek Gabai adalah satu projek lokalisasi Bahasa Melayu untuk untuk GNOME, dan perisian GNU lain, tapi buat masa ini, GNOME adalah keutamaan.

GNOME adalah Windows Manager untuk X windows, Windows untuk Unix dan Linux. Satu perkara yang menarik jika kita mempunyai UI sistem operasi dalam bahasa Melayu.

Belajar Linux di MYSIG http://www.mysig.org.my/
_____________

Projek Meksom
_____________

http://ikhlas.com/meksom/

Projek Meksom adalah projek lokalisasi Bahasa Melayu untuk Mozilla. Di mana, Pengguna boleh melihat antaramuka pengguna (UI) Bahasa Melayu pada Pelayar Internet Mozilla. Mozilla http://www.mozilla.org/ adalah usaha komuniti Internet seluruh dunia untuk menghasilkan pelayar Internet atau browser setanding malah lebih baik daripada Internet Explorer. Sokonglah usaha ini dengan turut bersama dengan sukarelawan seluruh dunia dalam menghasilkan perisian yang percuma dan terbuka.

________________

Lain-lain Projek
________________


Laman http://l10n-my.tripod.com/ menyenaraikan projek-projek penterjemahan lain yang anda boleh ikuti dan sertai. Sila rujuk laman ini untuk perkembangan projek terbaru dan sambungan dan alamat email hubungan bagi anda yang berminat
untuk menyumbang dalam projek penterjemahan.

Kita boleh dan Malaysia Boleh.
http://www.geocities.com/projekmelayuboleh/

Bagi anda yang berminat untuk mencuba perisian sumber terbuka tetapi tidak berkesempatan untuk muat turun fail-fail perisian boleh membeli CD daripada Kedai ITtutor di http://www.ittutor.net/ atau sambungan terus http://kedai.itutor.net/ atau melalui Pertubuhan Pakar ICT Malaysia (MYSIG) http://www.mysig.org.my/ melalui sambungan SEKRETARIAT.

_________________

Sumbangan Artikel
_________________

Usaha untuk menghasilkan artikel-artikel dan bahan-bahan komputer dan Internet dalam bahasa melayu turut dijalankan. bagi anda yang mempunyai ilmu dan pengetahuan dalam Bidang IT, adalah digalakkan untuk menyumbang bahan. Bagi yang tidak dapat menulis atau menyumbang bahan boleh turut serta untuk memberikan komen dan pembetulan kepada artikel yang ada.

Laman-laman yang memerlukan bantuan anda :-

http://www.ittutor.net/ melalui sambungan "Artikel ITtutor".
http://www.mysig.org.my/ melalui sambungan "Sumbangan artikel"
http://mynuke.info/

Bidang-bidang lain juga sepatutnya turut mewujudkan laman-laman sebegini. Bukan IT boleh menulis pelbagai kepakaran yang boleh dikongsikan bersama di Internet. Jika anda baru dengan Internet dan cara mewujudkan laman rujuk nota ini

http://www.geocities.com/lovhafnie/nota/membuatlaman.html dan Kempen Satulaman di http://www.geocities.com/satulaman

___________________

Menjawab Masalah IT
___________________

Melalui "Kempen Peningkatan Sokongan Komputer Dan Internet Malaysia" http://kemsoit.cjb.net/ , para sukarelawan sama ada dalam bidang IT atau yang berpengalaman dalam menjawab masalah komputer dan Internet diperlukan untuk membantu menjawab pelbagai soalan yang ditimbulkan dalam Bahagian IT pelbagai forum di Internet.

Antara forum yang anda boleh sertai dan membantu menjawab soalan IT adalah

http://www.bincang.net/
http://www.ittutor.net/
http://www.mysig.org.my/
http://www.duniadigital.cjb.net/

Anda diperlukan kerana dengan penambahan pengguna komputer dan Internet Malaysia, satu rangkaian sokongan perlu diwujudkan secara sukarela dan percuma. Sama-sama membantu. Walaupun anda bukan daripada golongan IT anda masih boleh membantu kerana pengalaman menyelesai masalah komputer dan Internet yang anda ada dapat kongsikan bersama yang lain.

Malah kerja-kerja sukarelawan menjawab soalan bukan setakat kepada masalah komputer dan Internet malah bidang-bidang lain perlu diwujudkan rangkaian sokongan di Internet. Tambahan forum yang anda boleh sumbangkan

-http://www.bicaramuslim.com/
-http://www.shukur.com/
-http://mynuke.info/

______________

Kumpulan Pakar
______________

http://www.mysig.org.my/

Pertubuhan Pakar ICT Malaysia memerlukan tenaga pakar komputer dan Internet daripada pelbagai bidang kemahiran untuk membantu mengendalikan bengkel-bengkel yang MYSIG sedang dan akan dijalankan. Sumbangkan kepakaran anda untuk melahirkan golongan IT yang serba boleh dan mampu menyumbang kepada perkembangan ICT Malaysia. Daftarkan diri anda sebagai PANEL PAKAR.

Sukarelawan juga diperlukan untuk membantu pengendalian bengkel dan pengurusan dan pentadbiran MYSIG. Anda semua dijemput menjadi ahli MYSIG. Sama ada baru atau lama dalam IT, atau anda masih belajar IT, anda dijemput untuk menjadi AHLI MYSIG. Permohanan terbuka kepada semua dan ini memberikan anda peluang untuk mengikuti kursus dan bengkel yang dikendalikan oleh kumpulan Pakar dalam MYSIG.

----

Pelbagai kempen dan kerja-kerja sukarelawan boleh diwujudkan di Internet Malaysia. Melalui forum-forum dan kumpulan perbincangan yang wujud di Internet anda boleh wujudkan komuniti yang boleh menjadi tempat untuk menjalankan aktiviti sukarelawan.

http://www.mtusempoi.org/ melalui Bilik Bincang Aktiviti boleh dijadikan tempat untuk anda bermula untuk mewujudkan kerja-kerja sukarelawan. Antara yang boleh anda cadangkan adalah Kempen derma darah, rayuan Hari Pahlawan, melawat rumah anak yatim dan orang tua dan pelbagai akitiviti sukarela yang boleh disumbangkan kepada masyarakat.

Sudahkah anda sertai MYSIG ?.
http://www.mysig.org.my/

Wassalam.

: )

---------------

Nota ini Haris tulis sebagai pengkongsian pengalaman antara sahabat-sahabat semua. Cadangan dan maklum balas diterima.

Dapatkan nota-nota dan email terus daripada saya dengan menyertai senarai terhad Harisfazillah Bin Jamel. Anda hanya
mendapat email hanya daripada saya sahaja yang mungkin hanya sekali sehari. (Buat masa ini hanya dua atau tiga email
sebulan, saya masih sibuk dengan tugasan lain).

[email protected]


atau melalui link ini

http://hafnie.tripod.com/senaraiharis.html
http://www.yahoogroups.com/subscribe/haris

Jangan lupa untuk sertai Dunia-digital dengan menghantar email kosong kepada

[email protected]

atau melalui link ini

http://www.yahoogroups.com/subscribe/dunia-digital
http://duniadigital.cjb.net/

Haris juga sering berada di Bincang Komputer http://www.mtusempoi.org/ dan http://www.ittutor.net/
dengan nama Internet hafnie.


The FREE service that prevents junk email http://hafnie.mailshell.com/

---------------

------- Disclaimer - Pelepasan

Nota ini hanyalah pengkongsian peribadi tanpa ada kaitan dengan mana-mana pihak secara rasmi atau tidak rasmi. Tiada
juga sokongan dan tidak boleh buat tuntutan kos dan liabiliti.

Used it at your own risk.

Terima Kasih.

Harisfazillah Bin Jamel

http://harisfazillah.cjb.net/
http://www.geocities.com/lovhafnie/utama.html

22 Aug 2002


The FREE service that prevents junk email http://hafnie.mailshell.com/

Panduan Daftar "Search Engine" Dan Membuat Laman

Assalamualaikum dan Salam sejahtera.

Sambungan atau link dibawah ini adalah panduan mudah dan ringkas untuk membuat laman.

Panduan Membuat Laman http://www.geocities.com/lovhafnie/nota/membuatlaman.html

Panduan Daftar Laman ke enjin pencari atau search engine http://www.geocities.com/lovhafnie/nota/daftar.html

Moga menjadi panduan.

Wassalam.

: )

Popular Posts

Labels

64bit Activity Adempire advocate Akta Apache ASAS Azam backup backuppc Bash Beowulf Big Data Broadband Budget Centos Cinta Cluster CMS cmsfornerd Company Complain computer Computer Operation Conference Contest Data Centre Operation DBmail Digg Digital Certification Discussion Group Django DNS Docker Domain Duit Online Economy Elastic Stack Elasticsearch ELK email email server English Evangelist Events Family Tree Fedora File System Firefox Foss FOSS.my FreeBSD FTX Gesaan Gluster Gmail Godaddy.com Google Google App GTUG Hacking Hadoop hafnie Harisfazillah Jamel horde HP-UX hwclock IBM ICT Service Delivery and Operation Indonesia Internet Internet Tools Itanium Jabatan IT Negara Jaring Java Javascript Jepun Jiwang Joke Joomla K3S K3Sup Kernel Kesihatan Kibana KOSTEM Kubernetes ldap Linux Linux Counter linuxmalaysia Logstash Love Mailman MailScanner Mailwatch Malay Malaysia MAMPU MDeC meetup Melaka Melayu Merdeka Microsoft Migration mirror sites Money Online Monitor MOSC 2010 MOSC2010 mosc2011 MOSC2013 MOSCMY MOSCMY2014 MOSCMY2015 Mozilla MPI MSC Malaysia MSC Malaysia OSCONF MSCOSCONF My Love MyGOSSCON MyMeeting Mypenguin99 mysql Nagios NagiosQL Negaraku nss_ldap ntp OBW2014 Open Office Open Source openldap Openoffice.org OpenStack Opera OS2 OS400 OSCC OSCC MAMPU osdc.my OSS OSS Policy OWASP Parallel Computing People Power Personal Petition PGP PHP Pligg Podman Politik Postfix Postgresql Programming Proxmox Python q1moscmy2015 Questionnaires Research Research tools RPM SASSIAN Sassian 85-89 Sassians 85-89 SCO Security Sekolah Sekolah Alam Shah Shell script Software License Solaris SongketMail SongketMailFilter sourceforge spam spamassassin Spoof Survey SVR4 System Tools Technorati Terjemahan Terminal TMnet Tor Training translation Treasury Malaysia Trend Micro Twitter Ubuntu Unix Virtualization VMS VOIP Wang Web Server Windows Zimbra
 

LinuxMalaysia Mastodon